Egyáltalán, tudják, hogy létezem?

A brandépítés kínjai

Publikálta: Haraszti Mihály      Kategória: Stratégia      Dátum: 2018.02.20.

Ha az előző bejegyzésben tárgyalt vásárlás pszichológiai folyamatában már a negyedik lépésben eldől, hogy melyik terméket NEM fogják megvenni, hogyan lehet bekerülni a későbbiekben kiválasztandó termékek körébe?

A válasz egyszerű, de rendkívül nehezen megvalósítható: márkásítással, brandépítéssel.

De mi is az a márka vagy a manapság divatosan nevezett brand? Az Amerikai Marketing Szövetség definíciója szerint a márka „egy név, kifejezés, jel, szimbólum, dizájn, vagy ezek kombinációja, amelynek célja, hogy egy eladó vagy eladói csoport termékét vagy szolgáltatását azonosítsa, és megkülönböztesse a versenytársakétól”.

Ha közelebbről megvizsgálunk egy termékcsoportot, azonnal feltűnik, mely márkák a vezető, meghatározó, presztízzsel bíró brandek, melyek az ugyan márkanévvel rendelkező (tehát elvileg megkülönböztethető, de széles körben mégsem  ismert termékek, és melyek az ún. no-name, márkanévvel sem rendelkező, “futottak még” termékek.

A brand sokkal többet jelent egy névnél, lefed mindent, ami egy cég, termék, vagy akár személy arculatát meghatározza. Ebben benne van az is, amit az adott brand magáról állít, és az is, amit a külvilág gondol róla, ami a név hallatán eszükbe jut. Ezek a tényezők mind befolyással vannak arra, hogy milyen az adott márka piaci helyzete, mennyire tud érvényesülni a konkurencia mellett.

A brandépítés tehát elengedhetetlen feladat mindazon vállalkozások számára, melyek ki szeretnének kerülni a “futottak még” kategóriából.

Márkaépítésre azért van szükség, hogy ismertté és elismertté tudjuk tenni a termékünket vagy a szolgáltatásunkat. Hiába van egy jó ötletünk, és hiába építünk rá egy vállalkozást – ha a márkaépítést kihagyjuk, igen mérsékelt esélyünk van a sikerre. A brandünk lesz az, ami miatt kiemelkedünk majd a piacon, ami miatt nem a konkurenciát választják majd az emberek.

A márkaépítés az a folyamat, melynek során egy vállalatot megkülönböztetnek a versenytársaktól, kidolgozzák a saját arculatát, ami egy maradandó benyomást kelt az emberekben.

A márkaépítés legfontosabb összetevői közé tartozik a

  • márka identitásának meghatározása,
  • a márka kommunikációja,
  • a márka ismertsége,
  • a márkahűség, és
  • a különböző márka stratégiák.

Brandet építhetünk a vállalkozásnak:

és az egyes termékeknek:

A márkaépítésnek különböző lépései vannak. Ezek természetesen különböznek attól függően, hogy egy vállalkozásnak, vagy valamely termékeinek szeretnénk egyértelmű és pozitív identitást adni, és természetesen eszerint alakulnak a brandépítési stratégiák is.

Ezekkel foglalkozom majd a későbbi bejegyzésekben.

Bár a blog bármikor elérhető erről az oldalról, külön értesítést is kaphatsz a bejegyzések megjelenéséről,  a bloggal kapcsolatos közleményeimről, megjegyzéseimről, ha ellátogatsz a főoldalra és feliratkozol.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címét soha nem publikáljuk. A kitöltendő mezőket * -gal jelezzük.

TörlésElküldöm