Pozícionálás a gyakorlatban – a piac felosztása

Hogyan szegmentáljak?

Publikálta: Haraszti Mihály      Kategória: Pozícionálás      Dátum: 2018.02.20.

A célmeghatározáshoz szükséges öt kérdés megválaszolása azért is nehéz, mivel többszörösen is egymástól függnek, így a célt rögzítő válasz csak fokozatosan, az egyikről a másikra lépve, többször visszalépve adható meg. Ez a stratégia készítésénél többször is így lesz, de a mindent meghatározó cél kialakításánál döntő jelentőségű.

 

Emlékszel még egyáltalán, hogy a pozícionálás ahhoz kellett, hogy meghatározhasd a stratégiai céljaidat? Öt kérdést kellene megválaszolnod, de ezek annyira össze vannak fonódva, hogy csak körbe-körbe rohangálva lehetséges érdemi választ kialakítani.

Nos, térjünk vissza hozzájuk, de javaslom, hogy emlékezetfrissítésül olvasd újra el, ahol abbamaradt a logikai folyamat, mivel muszáj volt részletesen kitárgyalni a pozícionálás fogalmát és gyakorlatát.

Tudjuk tehát, hogy célcsoportot kell választanunk, de még nem tudjuk, ezt hogyan is lehet és kell csinálni.

Az első feladat a piac fogyasztói csoportokra való felosztása, ami megakadályozza, hogy össze-vissza rohangáljunk a piacon.

Térjünk vissza a már megkezdett példához, a bőrdíszműves barátunkhoz, aki eldöntötte, hogy táskákat fog gyártani, de hát táska sokféle van: iskolatárska a gyerekeknek, divattástka a nőknek, irattáska a szellemi foglalkozásúaknak, hátizsák a kirándulóknak és meg biztos lehetne tovább is sorolni. Melyiket válassza?

Választani azok közül tudok, akiket ismerek. Az első feladat tehát megismerni az egyes fogyasztói csoportokat. Minél szorosabb kapcsolatban vagy velük, annál több kérdésre tudod velük kapcsolatban a választ, és ez az első pont. ahol betegre verheted a konkurenciád, tehát az első piaci feladatod, hogy kölcsönös ismeretséget alakíts ki velük, melynek lényege a kölcsönösség: ne csak Te ismerd őket, ők is ismerjenek téged.

Ha ez megvan, jön a következő feladat, az adatgyűjtés és azok elemzése.

  • Kik haszhálnak mit?
  • Amit használnak, miért azt használják?
  • Tejleskörű megoldást nyújt feladatuk elvégzéséhez?
  • Milyen problémáik vannak használat közben?

Ha ez bíztató eredménnyel kecsegtet, lehet mélyebbre ásni:

  • hányan vannak?
  • könnyű elérni őket és kapcsolatot teremteni velük?
  • van újságjuk. magazinjuk, rádió vagy TV műsoruk?
  • vannak szakmai rendezvényeik, kiállításaik, konferenciájuk
  • milyen szaknyelvet beszélnek?
  • kik a hangadók közülük?
  • mennyire nyitottak üzleti együttműködésekre?

Ha ez is tetszik, jöhet a leglényegesebb, a piac:

  • hány versenytárs hajt rájuk?
  • a versenytársak célcsoportokat céloznak meg, vagy általában lógnak a piacon?
  • vannak ismert szövetségek, összefonódások?
  • van uralkodó pozícióval rendelkező vállalkozás?
  • mekkora és milyen formájú a korrupicó, az összefonódás?
  • milyen a fizetési haljandóság?

Az elején nem érdemes túl sok kérdéssel foglalkozni, a lényeg, hogy minél szorosabban kapcsolódj hozzájuk, mivel az adatgyűjtés ne tűnjön se tolakodónak, se erőszakoltnak.

Bár a blog bármikor elérhető erről az oldalról, külön értesítést is kaphatsz a bejegyzések megjelenéséről, ha ellátogatsz a főoldalra és feliratkozol.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címét soha nem publikáljuk. A kitöltendő mezőket * -gal jelezzük.

TörlésElküldöm