Pozícionálás a gyakorlatban

Milyen mélyre ássak?

Publikálta: Haraszti Mihály      Kategória: Stratégia      Dátum: 2018.02.13.

Ott hagytuk abba, hogy a jó pozícionálás a siker biztosítéka, ezért – miután folyamatosan új igények jelentkeznek és a régiek is változnak – állandóan vissza-vissza kell térni e témához, mivel itt lehet a legmegfoghatóbban és a leggyorsabban megnyerni – és elveszíteni – a háborút, vagyis a versenyt.

 

Ha egy mondatban kellene összefoglalni, mi a vállalkozások gondjainak legfőbb okozója, biztos azt mondanám, hogy nincs, vagy rossz a pozícionálásuk.

A téma mindenütt annyira fontos, hogy Al Ries és Jack Trout két világsikert aratott könyvet is írt a témáról.

A pozícionálás minden kis- és középvállalkozás sikerének a kulcsa. Aki a „nekem mindenki a vevőm!”, „én mindenkinek el akarok adni!” szlogeneket tartja üzleti filozófiája kulcsmondatának, az már meg is ásta üzleti sírját.

Ha még nem választottál célcsoportot vállalkozásod számára, és a teljes piacban gondolkodsz, mit gondolsz,  hány százalékát éred el? Ha nem valami kizárólagos tudás, találmány, szabadalom birtokosa vagy, és 4% feletti értéket gondolsz, akkor nagy a valószínűsége, hogy teljesen rossz nézőpontból közelítesz a piacodhoz.

Egy tipikus kisvállalkozás általában 0,x-2% körül mozog, de vannak szakmák (pl. élelmiszerboltok), akik 0,00 akárhány százalékot érnek csak el.

Ha pedig a piac kb. több mint 95%-át eleve nem éred el, akkor miért költesz rájuk a kevés erőforrásodból? Szereted reménytelen ügyekre pazarolni az időd, pénzed, energiáid?

Mondj le önként a többiről! Rá fogsz jönni, hogy igazából csak erőforrásaid pazarlásáról mondtál le!

Persze tudom, hogy most ösztönösen tiltakozni kezdesz, hogy „na de akkor hogyan fogok megélni abból a pár százalékból?”

Hát most nem abból élsz?

A pozícionálás olyan, mint a síelés.

Emlékszel, mit mondott az oktató, amikor először felvitt a gerincre? “A felsőtested mindig a lejtő felé legyen, és dőlj jól előre!”

Arra is emlékszel, mit gondoltál ekkor? “Előre? Itt? Meg van ez a pasi huzatva! Ha előredőlök, egyből orra bukok!” Minden idegszálad tiltakozott, és ösztönösen is hátradőltél, és persze el is estél.

És láss csodát, tényleg akkor tudtál kanyarodni, biztosan állni a völgylábadon, amikor előredőltél.

A pozícionálás is ilyen. Minden idegszálad tiltakozik, hogy önként lemondj a piac töredékszázalékáról is, és mégis ez a győzelem útja.

Hogyan?

Nos, a dolog logikáját mondom el a következő bejegyzésben.

Bár a blog bármikor elérhető erről az oldalról, külön értesítést is kaphatsz a bejegyzések megjelenéséről,  a bloggal kapcsolatos közleményeimről, megjegyzéseimről, ha ellátogatsz a főoldalra és feliratkozol.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címét soha nem publikáljuk. A kitöltendő mezőket * -gal jelezzük.

TörlésElküldöm